„1050 lat w muzyce” – drugi koncert z cyklu w Zamku Królewskim w Warszawie

6 marca 2016 r. w Zamku Królewskim w Warszawie odbędzie się drugi koncert z cyklu „1050 lat w muzyce”.

 

Podczas koncertu wystąpią:

{oh!} Orkiestra Historyczna:

Martyna Pastuszka, Adam Pastuszka, Dominika Małecka – skrzypce

Dymitr Olszewski – altówka

Bartosz Kokosza – wiolonczela

Stanisław Smołka – kontrabas

Marcin Świątkiewicz – klawesyn

Soliści:

Martyna Pastuszka – skrzypce, koncertmistrz

Marcin Świątkiewicz – klawesyn

Artur Janda – bas

W programie:

Marcin Mielczewski (ok.1600-1651) – Deus in nomine tuo

Concerto a 4 na bas, dwoje skrzypiec, fagot i basso continuo

M.MielczewskiCanzona Terza a 3 

Adam Jarzębski (…- 1648/49) – Sentinella ze zbioru Canzoni e Concerti (1627), Chromatica ze zbioru Canzoni e Concerti

Andrzej Rohaczewski (XVII w.) – Canzona a 4 ze zbioru Tabulatury Pelplińskiej (1620-1680)

Marcin Józef Żebrowski (ok. 1710-1780) Benedictus z Missa Pastoralis D-dur

Gasparo Visconti (1683-1713) /J. F. Schreyfogel (+ ca. 1750)Koncert c-moll na skrzypce, smyczki i b.c.

 Allegro-Largo e staccato-Allegro

******

M.J. Żebrowski (ok. 1710-1780)Salve Regina na bas smyczki i b.c.

Christoph Schfffrath (1709-1763) –  Koncert klawesynowy E-dur CSWV C:25

 Allegro – Adagio con sordini – Allegro assai

{oh!} Orkiestra Historyczna, fot. Magdalena Hałas
{oh!} Orkiestra Historyczna, fot. Magdalena Hałas

{oh!} Orkiestra Historyczna założona została w 2012 r. w Katowicach przez grupę instrumentalistów – entuzjastów i miłośników muzyki dawnej, skupionych wokół koncertmistrzyni Martyny Pastuszki oraz menedżera Artura Malkego.

Poświęcając się wykonawstwu historycznemu, członkowie {oh!} Orkiestry nie zapominają o możliwie bliskim docieraniu z muzyką do słuchaczy. Praca nad każdym elementem dzieła, podkreślająca znaczenie muzyki w wymiarze retorycznym, owocuje koncertami, których celem jest nie tylko znakomita komunikacja między wykonawcami, ale przede wszystkim pomiędzy muzykami a słuchaczami.
Już od pierwszego koncertu ten rodzaj korespondencji został dostrzeżony i doceniony przez krytyków, a także zapraszanych do współpracy solistów.

Utrzymując silne więzi z miastem Katowice i tutejszymi instytucjami kultury, od początku wspierającymi działalność zespołu, Orkiestra może realizować ambitne programy, współpracując z szerokim gronem artystów zagranicznych. Pomimo krótkiej działalności {oh!} Orkiestra Historyczna bardzo szybko zdobyła uznanie na międzynarodowych festiwalach oraz estradach w Polsce i za granicą, koncertując m.in. w: Valticach, Pradze, Brühl, Altenie, Stambule i Ankarze. W styczniu 2014 {oh!} wzięła udział we współczesnej premierze opery D. Sarriego Didone abbandonata w Brnie, we współpracy z czeskimi i słowackimi solistami oraz reżyserem Tomášem Pilařem, zdobywając niezwykle pozytywne recenzje w prasie oraz entuzjastyczny odbiór wśród publiczności. W 2015 r. nakładem wydawnictwa DUX zespół zadebiutował na rynku fonograficznym płytą {oh!} Schreyfogel/Schaffrath/Visconti, zawierającą koncerty skrzypcowe i klawesynowe ze zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej w Dreźnie.

Wśród najciekawszych planów artystycznych Orkiestry Historycznej w 2016 r., poza kolejnymi koncertami w NOSPR, warto wymienić udział w Festiwalu Musica Polonica Nova we Wrocławiu oraz realizację międzynarodowego tournée z operą Arminio J. A. Hassego.
{oh!} Orkiestra Historyczna to przede wszystkim zespół młodych i pełnych energii profesjonalnych artystów, silnie związanych z Górnym Śląskiem, którzy chcą wnieść w ten region nową jakość w wykonawstwie muzyki dawnej, stając się jego kulturalną wizytówką w Polsce i za granicą.

{oh!} Orkiestra Historyczna, fot. Magdalena Hałas
{oh!} Orkiestra Historyczna, fot. Magdalena Hałas

Martyna Pastuszka – od 2012 roku jest pierwszym skrzypkiem i dyrektorem artystycznym założonej wraz z menedżerem Arturem Malkem {oh!} Orkiestry Historycznej. W zespole skupiła wokół siebie grupę znakomitych muzyków fascynatów-wirtuozów, co wraz z jej niebanalną wyobraźnią muzyczną oraz docenianymi przez obserwatorów umiejętnościami kształtowania pracy zespołu pozwoliło na dynamiczny rozwój {oh!} Orkiestry Historycznej. Bardzo szybko wzbudziła ona zaufanie i uznanie największych polskich instytucji muzycznych oraz festiwali międzynarodowych.

Jako koncertmistrz Martyna Pastuszka jest także zapraszana do współpracy z innymi zespołami, m.in.: Le Parlement de Musique (2009-2013), Capella Cracoviensis (od 2010), Collegium Marianum. Jako kameralistka współpracuje z kolońską formacją NeoBarock, paryską orkiestrą Le Cercle de l’Harmonie oraz, przede wszystkim, od 2001 roku, z polskim zespołem Arte dei Suonatori.

 

Marcin Świątkiewicz – jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych polskich klawesynistów. Jego zainteresowania koncentrują się wokół historycznych instrumentów klawiszowych, improwizacji w dawnej i współczesnej stylistyce, a także kompozycji. Gra na różnych typach klawesynów i klawikordów, a także na historycznych fortepianach i organach.

Jako solista, kameralista i dyrygent koncertuje w Europie, obu Amerykach i Azji, regularnie współpracując z Rachel Podger i prowadzonym przez nią zespołem Brecon Baroque, a także z Capellą Cracoviensis, Arte dei Suonatori, {oh!} Orkiestrą Historyczną, Bassociation i Scroll Ensemble.

Studiował klawesyn oraz kompozycję w Królewskim Konserwatorium w Hadze i w Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie obecnie jest wykładowcą. W czerwcu 2014 roku obronił pracę doktorską.

 

Artur Janda – bas-baryton, pianista. Absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie śpiewu Anny Radziejewskiej i w klasie fortepianu Kazimierza Gierżoda. Laureat Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Franciszki Platówny we Wrocławiu oraz Konkursu Wokalnego im. J.E.J. Reszków w Częstochowie. Stypendysta Prezesa Rady Ministrów, Prezydenta Miasta Częstochowy i Rządu Dolnej Austrii. Jako solista występował na większości polskich scen filharmonicznych pod batutami znakomitych dyrygentów. Współpracuje m.in. z zespołem muzyki dawnej La Tempesta, z którym regularnie koncertuje i nagrywa.

Od 2008 roku jest solistą Warszawskiej Opery Kameralnej, gdzie występuje w partiach: Orbazzana (w Tankredzie G. Rossiniego), Alidora (w Kopciuszku G. Rossiniego), Imeneo (w Imeneo J. F. Händla), Figara (w Weselu Figara W. A. Mozarta), Masetta (w Don Giovanim W. A. Mozarta), Dulcamary (w Napoju miłosnym G. Donizettiego), Marszałka (w wileńskiej wersji Halki S. Moniuszki), Azariasza (w The Burning Fiery Furnace B. Brittena), Sewera (w Polyeuctusie Z. Krauzego), Profesora (w Operetce M. Dobrzyńskiego). W roli Sewera wystąpił również w Théâtre du Capitole w Tuluzie (2011). W maju 2011 roku zadebiutował w Nationaltheater Mannheim rolami un Passante i un Poliziotto w premierze Superfluminy Salvatore Sciarriny.

 

Planowane są jeszcze 3 kolejne koncerty z cyklu „1050 lat w muzyce”.

Bilety do nabycia w kasach Zamku Królewskiego w Warszawie.

 

Więcej informacji na stronieZamku Królewskiegow zakładce Koncerty – repertuar.

„1050 lat w muzyce” – drugi koncert z cyklu w Zamku Królewskim w Warszawie

6 marca 2016 r. w Zamku Królewskim w Warszawie odbędzie się drugi koncert z cyklu „1050 lat w muzyce”.

 

Podczas koncertu wystąpią:

{oh!} Orkiestra Historyczna:

Martyna Pastuszka, Adam Pastuszka, Dominika Małecka – skrzypce

Dymitr Olszewski – altówka

Bartosz Kokosza – wiolonczela

Stanisław Smołka – kontrabas

Marcin Świątkiewicz – klawesyn

Soliści:

Martyna Pastuszka – skrzypce, koncertmistrz

Marcin Świątkiewicz – klawesyn

Artur Janda – bas

W programie:

Marcin Mielczewski (ok.1600-1651) – Deus in nomine tuo

Concerto a 4 na bas, dwoje skrzypiec, fagot i basso continuo

M.MielczewskiCanzona Terza a 3 

Adam Jarzębski (…- 1648/49) – Sentinella ze zbioru Canzoni e Concerti (1627), Chromatica ze zbioru Canzoni e Concerti

Andrzej Rohaczewski (XVII w.) – Canzona a 4 ze zbioru Tabulatury Pelplińskiej (1620-1680)

Marcin Józef Żebrowski (ok. 1710-1780) Benedictus z Missa Pastoralis D-dur

Gasparo Visconti (1683-1713) /J. F. Schreyfogel (+ ca. 1750)Koncert c-moll na skrzypce, smyczki i b.c.

 Allegro-Largo e staccato-Allegro

******

M.J. Żebrowski (ok. 1710-1780)Salve Regina na bas smyczki i b.c.

Christoph Schfffrath (1709-1763) –  Koncert klawesynowy E-dur CSWV C:25

 Allegro – Adagio con sordini – Allegro assai

{oh!} Orkiestra Historyczna, fot. Magdalena Hałas [1]
{oh!} Orkiestra Historyczna, fot. Magdalena Hałas

{oh!} Orkiestra Historyczna założona została w 2012 r. w Katowicach przez grupę instrumentalistów – entuzjastów i miłośników muzyki dawnej, skupionych wokół koncertmistrzyni Martyny Pastuszki oraz menedżera Artura Malkego.

Poświęcając się wykonawstwu historycznemu, członkowie {oh!} Orkiestry nie zapominają o możliwie bliskim docieraniu z muzyką do słuchaczy. Praca nad każdym elementem dzieła, podkreślająca znaczenie muzyki w wymiarze retorycznym, owocuje koncertami, których celem jest nie tylko znakomita komunikacja między wykonawcami, ale przede wszystkim pomiędzy muzykami a słuchaczami.
Już od pierwszego koncertu ten rodzaj korespondencji został dostrzeżony i doceniony przez krytyków, a także zapraszanych do współpracy solistów.

Utrzymując silne więzi z miastem Katowice i tutejszymi instytucjami kultury, od początku wspierającymi działalność zespołu, Orkiestra może realizować ambitne programy, współpracując z szerokim gronem artystów zagranicznych. Pomimo krótkiej działalności {oh!} Orkiestra Historyczna bardzo szybko zdobyła uznanie na międzynarodowych festiwalach oraz estradach w Polsce i za granicą, koncertując m.in. w: Valticach, Pradze, Brühl, Altenie, Stambule i Ankarze. W styczniu 2014 {oh!} wzięła udział we współczesnej premierze opery D. Sarriego Didone abbandonata w Brnie, we współpracy z czeskimi i słowackimi solistami oraz reżyserem Tomášem Pilařem, zdobywając niezwykle pozytywne recenzje w prasie oraz entuzjastyczny odbiór wśród publiczności. W 2015 r. nakładem wydawnictwa DUX zespół zadebiutował na rynku fonograficznym płytą {oh!} Schreyfogel/Schaffrath/Visconti, zawierającą koncerty skrzypcowe i klawesynowe ze zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej w Dreźnie.

Wśród najciekawszych planów artystycznych Orkiestry Historycznej w 2016 r., poza kolejnymi koncertami w NOSPR, warto wymienić udział w Festiwalu Musica Polonica Nova we Wrocławiu oraz realizację międzynarodowego tournée z operą Arminio J. A. Hassego.
{oh!} Orkiestra Historyczna to przede wszystkim zespół młodych i pełnych energii profesjonalnych artystów, silnie związanych z Górnym Śląskiem, którzy chcą wnieść w ten region nową jakość w wykonawstwie muzyki dawnej, stając się jego kulturalną wizytówką w Polsce i za granicą.

{oh!} Orkiestra Historyczna, fot. Magdalena Hałas [2]
{oh!} Orkiestra Historyczna, fot. Magdalena Hałas

Martyna Pastuszka – od 2012 roku jest pierwszym skrzypkiem i dyrektorem artystycznym założonej wraz z menedżerem Arturem Malkem {oh!} Orkiestry Historycznej. W zespole skupiła wokół siebie grupę znakomitych muzyków fascynatów-wirtuozów, co wraz z jej niebanalną wyobraźnią muzyczną oraz docenianymi przez obserwatorów umiejętnościami kształtowania pracy zespołu pozwoliło na dynamiczny rozwój {oh!} Orkiestry Historycznej. Bardzo szybko wzbudziła ona zaufanie i uznanie największych polskich instytucji muzycznych oraz festiwali międzynarodowych.

Jako koncertmistrz Martyna Pastuszka jest także zapraszana do współpracy z innymi zespołami, m.in.: Le Parlement de Musique (2009-2013), Capella Cracoviensis (od 2010), Collegium Marianum. Jako kameralistka współpracuje z kolońską formacją NeoBarock, paryską orkiestrą Le Cercle de l’Harmonie oraz, przede wszystkim, od 2001 roku, z polskim zespołem Arte dei Suonatori.

 

Marcin Świątkiewicz – jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych polskich klawesynistów. Jego zainteresowania koncentrują się wokół historycznych instrumentów klawiszowych, improwizacji w dawnej i współczesnej stylistyce, a także kompozycji. Gra na różnych typach klawesynów i klawikordów, a także na historycznych fortepianach i organach.

Jako solista, kameralista i dyrygent koncertuje w Europie, obu Amerykach i Azji, regularnie współpracując z Rachel Podger i prowadzonym przez nią zespołem Brecon Baroque, a także z Capellą Cracoviensis, Arte dei Suonatori, {oh!} Orkiestrą Historyczną, Bassociation i Scroll Ensemble.

Studiował klawesyn oraz kompozycję w Królewskim Konserwatorium w Hadze i w Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie obecnie jest wykładowcą. W czerwcu 2014 roku obronił pracę doktorską.

 

Artur Janda – bas-baryton, pianista. Absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie śpiewu Anny Radziejewskiej i w klasie fortepianu Kazimierza Gierżoda. Laureat Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Franciszki Platówny we Wrocławiu oraz Konkursu Wokalnego im. J.E.J. Reszków w Częstochowie. Stypendysta Prezesa Rady Ministrów, Prezydenta Miasta Częstochowy i Rządu Dolnej Austrii. Jako solista występował na większości polskich scen filharmonicznych pod batutami znakomitych dyrygentów. Współpracuje m.in. z zespołem muzyki dawnej La Tempesta, z którym regularnie koncertuje i nagrywa.

Od 2008 roku jest solistą Warszawskiej Opery Kameralnej, gdzie występuje w partiach: Orbazzana (w Tankredzie G. Rossiniego), Alidora (w Kopciuszku G. Rossiniego), Imeneo (w Imeneo J. F. Händla), Figara (w Weselu Figara W. A. Mozarta), Masetta (w Don Giovanim W. A. Mozarta), Dulcamary (w Napoju miłosnym G. Donizettiego), Marszałka (w wileńskiej wersji Halki S. Moniuszki), Azariasza (w The Burning Fiery Furnace B. Brittena), Sewera (w Polyeuctusie Z. Krauzego), Profesora (w Operetce M. Dobrzyńskiego). W roli Sewera wystąpił również w Théâtre du Capitole w Tuluzie (2011). W maju 2011 roku zadebiutował w Nationaltheater Mannheim rolami un Passante i un Poliziotto w premierze Superfluminy Salvatore Sciarriny.

 

Planowane są jeszcze 3 kolejne koncerty z cyklu „1050 lat w muzyce”.

Bilety do nabycia w kasach Zamku Królewskiego [3] w Warszawie.

 

Więcej informacji na stronieZamku Królewskiego [4]w zakładce Koncerty – repertuar.

Artykuł wydrukowany z Chrzest966: http://chrzest966.pl

Odnośnik do artykułu: http://chrzest966.pl/1050-lat-w-muzyce-drugi-koncert-z-cyklu-w-zamku-krolewskim-w-warszawie/

Odnośniki w tym artykule:

[1] obrazek: http://chrzest966.pl/wp-content/uploads/2016/01/oh_2_photo-Magdalena-Ha-éas.jpg

[2] obrazek: http://chrzest966.pl/wp-content/uploads/2016/01/oh_1_photo-Magdalena-Ha-éas.jpg

[3] Zamku Królewskiego: https://www.zamek-krolewski.pl/

[4] Zamku Królewskiego: https://www.zamek-krolewski.pl/koncerty/repertuar