Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /wp-includes/plugin.php on line 601
Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /wp-includes/plugin.php on line 601 Agnieszka Palińska: Wybór tematów związanych z chrztem i chrześcijaństwem w sztuce polskiej XX oraz XXI wieku - Chrzest966
Agnieszka Palińska: Wybór tematów związanych z chrztem i chrześcijaństwem w sztuce polskiej XX oraz XXI wieku
Agnieszka Palińska
Chrzest Chrystusa i chrystianizacja w sztukach plastycznych:
Władysław Paciak, Chrzest Chrystusa, 1963 (fot. 73-74)
Stanisław Rodziński, Światło dociera do domów (Janowi Józefowi Szczepańskiemu), 1973 (fot. 88)
Paweł Warchoł, Chrzcielnica, 2001 (fot. X)
Engler, Mesco dux babtizatur, 1970 (fot. I)
fresk Chrzest Polski w nawie bocznej kościoła św. Walentego i św. Trójcy w Latowiczu (fot. XI)
Zbigniew Łoskot, Chrzest Polski, mozaika, kaplica chrzcielna w kościele pw. Świętej Teresy od Dzieciątka Jezus w Warszawie (fot. VII)
Józef Gosławski, monety 100 zł na Tysiąclecie Państwa Polskiego, 1957-1958 (fot. II)
Andrzej Heidrich, proj. znaczka pocztowego 60 gr z Mieszkiem I, 1986 (fot. III)
W. Kowalik, proj. medalu na Tysiąclecie Chrztu Polski (fot. V)
Józef Kopczyński, Pomnik Twórców Państwa Polskiego Mieszka I i BolesławaChrobrego, Gniezno, 1978 (fot. IV)
Sławomir Lewiński, Pomnik Mieszka I, Mieszkowice, 1957 (fot. VI)
Jekatierina Mitrofanowa, Władimir Ałmanow, Ilja Polski, Lew Briuchanow i Jewgienij Pticyn, Mieszko i Dobrawa, 2012 (fot. VIII)
Jerzy Sobociński, Pomnik św. Wojciecha, 1997 (fot. IX)
Teatr: kostiumy i scenografie do jedynego ocalałego w całości polskiego misterium rezurekcyjnego autorstwa Mikołaja z Wilkowiecka (premiera spektaklu w 1962 r. związana ze zbliżającą się rocznicą Tysiąclecia chrztu Polski):
Andrzej Stopka, projekt kostiumów i scenografii do misterium Historyao chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim w reż. Kazimierza Dejmka (premiera w 1962 r.) (fot. 108-11)
Początek pontyfikatu Jana Pawła II w sztuce polskiej:
ks. Władysław Paciak, cykl Jan Paweł II w Polsce, 1979 (fot. 76-80)
Leszek Sobocki, Polak, 1979 (fot. 103)
Symbolika chrześcijańska w czasie stanu wojennego, próba opisania rzeczywistości:
Jacek Waltoś, Po obu stronach bramy – Sierpniowa Niedziela, 1981-1983 (fot. 116)
Jacek Waltoś, Po obu stronach bramy–Wielka Sobota, z cyklu Pieta w trójnasób, 1983 (fot. 118)
Krzyże kwietne układane w ramach protestów przeciw wprowadzeniu stanu wojennego, a także jako upamiętnienie ofiar reżimu komunistycznego:
Łukasz Karolkiewicz, Trotuar, 1982 (fot. 51)
Wiesław Szamborski, Krzyż kwiatowy, 1983 (fot. 113)
Matka Boska Częstochowska jako patronka Polski (kopia obrazu pielgrzymująca podczas obchodów millennium chrztu Polski i symbolika związana z „Solidarnością”):
Leszek Sobocki, Wizyta–spotkanie I, 1983 (fot. 100)
Alfred Biedrawa, [bez tytułu] (Pieta), 1982 (fot. 5)
ks. Tadeusz Furdyta, Pieta, 1985
Tadeusz Boruta, Eli, Eli Lama Sabachtani?, 1984 (fot. 8)
Tadeusz Boruta, Zwłoki, z cyklu Eli, Eli, Lama Sabachtani?, 1985 (fot. 9)
Jerzy Dobkowski, W mroku, 1985 (fot. 23)
Stanisław Rodziński, Ukrzyżowanie, 1982-1985 (fot. 90)
Edward Dwurnik, Chrystus w celi, 1991 (fot. 26)
Edward Dwurnik, Czarny Chrystus, 1991 (fot. 27)
Współcześni święci i męczennicy w twórczości artystów:
Marian Czapla, Dla Popiełuszki. Ukrzyżowany, lata 90. (fot. 19)
ks. Władysław Paciak, Męczennicy: biskup św. Stanisław, Maksymilian Kolbe,Bolesław Śmiały, 1979 (fot. 81)
Współczesne drogi krzyżowe:
Maciej Bieniasz, Śmietnik (Droga Krzyżowa– stacja XII wg Grünewalda), 1991 (fot. 7)
Marian Skowron, Droga Krzyżowa –stacja V, 1985-1987 (fot. 97)
Piotr Wróblewski, droga krzyżowa w kościele pw. św. św. Piotra i Pawła w Chojnowie (fot. 123-132)
Nie tylko figuracja, chrześcijaństwo i abstrakcja:
Stefan Gierowski, Dekalog, cykl, 1987 (fot. 32)
Aleksandra Jachtoma, Krzyż, 1983
Julian Henryk Raczko, Via Crucis, 1990
Wątki chrześcijańskie w sztuce po roku 2000 (wybór):
Marian Czapla, O szaty moje rzucili los, 2004 (fot. 20)
Marian Czapla, Upadek, 2005 (fot. 21)
Marian Czapla, Veraikon, 2008 (fot. 22)
Jarosław Modzelewski, Diakon, 2000 (fot. 67)
Aldona Mickiewicz, Zakryty, 2003 (fot. 65)
WYKAZ DZIEŁ (1945-2013)
WĄTKI CHRZEŚCIJAŃSKIE WE WSPÓŁCZESNEJ SZTUCE POLSKIEJ:
Jan Jaromił Aleksiun, Tam gdzie stoję świeci słońce, 1976, akryl, płótno naklejone na płycie plastykowej, 200 x 100, w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, nr inw. XVII-783 (fot. reprodukcji z publikacji: Sztuka Polska XX wieku. Katalog zbiorówMuzeum Narodowego we Wrocławiu, red. Mariusz Hermansdorfer, Wrocław: Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 2000)
Andrzej Marian Bartczak, Wojciech Kilar– Missa pro pace. „Credo”, 2000, książka artystyczna, pomysł i wydanie Jacek Wdzięczak (fot. reprodukcji z publikacji: Sacrumw Sztuce Współczesnej, Częstochowa: Miejska Galeria Sztuki w Częstochowie, 2003)
Jerzy Bereś, Ołtarz Twarzy, 1974, drewno, płótno, metal, sznut, fotografia, chleb, 102 x 227, dokument akcji 9 XII 1974 Pałac Kultury i Nauki; Ołtarz Twarzy; praca uzupełniona dokumentacją fot.: 25 ujęć czynności wykonywanych przez artystę w trakcje manifestacji 9.12.1974 r. w PKiN w Warszawie, w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, nr inw. XXII-127 (fot. reprodukcji z publikacji: Sztuka Polska XX wieku…)
Kiejstut Bereźnicki, Podtrzymywanie, 1986, olej, płótno, 160 x 135,5 (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym malarstwie polskim. Wystawa zorganizowana zokazji wizyty Jana Pawła II w Toruniu, Toruń: Muzeum Okręgowe w Toruniu, 1999)
Alfred Biedrawa, [bez tytułu] (Pieta), 1982, w zbiorach Galerii Bielskiej BWA, sygn. p.d.: AB 1982 (fot. reprodukcji z publikacji: Kolekcja Sztuki Galerii Bielskiej BWA, Bielsko-Biała: Galeria Bielska BWA, 2011)
Alfred Biedrawa, Totem żywiecki, 1983, w zbiorach Galerii Bielskiej BWA, sygn. p.d.: AB 1983 (fot. reprodukcji z publikacji: Kolekcja Sztuki Galerii Bielskiej…)
Maciej Bieniasz, Śmietnik (Droga Krzyżowa– stacja XII wg Grünewalda), 1991, tempera, papier, 100 x 70 (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym…)
Tadeusz Boruta, Eli, Eli Lama Sabachtani?, 1984, olej, płótno, 135 x 185,5, wł. Muzeum Archidiecezji Warszawskiej w Warszawie, nr inw. MAW 2196 (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym…)
Tadeusz Boruta, Zwłoki, z cyklu Eli, Eli, Lama Sabachtani?, 1985, olej, płótno, 130 x 182, w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, nr inw. XVII-1096 (fot. reprodukcji z publikacji: Sztuka Polska XX wieku…)
Tadeusz Boruta, Miserere–Wstawiennictwo, z tryptyku Niemota, 1985-1987, olej, płótno, 240 x 190, w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, nr inw. MNK II-b-3482 (fot. reprodukcji z publikacji: Stefania Krzysztofowicz-Kozakowska, Barbara Małkiewicz, Malarstwo polskie po 1945 roku. Katalogi zbiorów Muzeum Narodowegow Krakowie. Nowa seria, Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie, 2004)
Tadeusz Boruta, Ślad, z cyklu: Via Crucis, 1987, olej, płótno, 210 x 145, w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, nr inw. MNK II-b-3483 (fot. reprodukcji z publikacji: S. Krzysztofowicz-Kozakowska, B. Małkiewicz, op. cit.)
Tadeusz Boruta, Sen Jakuba, 1988, olej, płótno, 200 x 180, w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, nr inw. MNK II-b-3484 (fot. reprodukcji z publikacji: S. Krzysztofowicz-Kozakowska, B. Małkiewicz, op. cit.)
Urszula Brzozowska-Strzałecka, Czarna Madonna, 1982, olej, płótno, 122 x 82, klasztor Ojców Paulinów, Jasna Góra, Częstochowa (fot. reprodukcji z publikacji: Łuszczek Dominik Krzysztof, Inspiracje religijne w polskim malarstwie i grafice 1981-1991, Warszawa, 1998)
Tadeusz Brzozowski, Mesjasz, 1987, olej, złoto płatkowe, płótno, płyta paźdz., 38 x36, wł. rodziny artysty (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym…)
Waldemar Cwenarski, Pieta, 1951, olej, płótno, 150 x 110, w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, nr inw. XVII-149 (fot. reprodukcji z publikacji: Sztuka Polska XX wieku…)
Marian Czapla, Ecce Homo, 1978, olej, płótno, 100 x 80, wł. Centrum Sztuki im. S. I. Witkiewicza w Warszawie, nr inw. 356 (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia wewspółczesnym…)
Marian Czapla, Tryptyk Wojenny. Opłakiwania zomowca, 1981-1982, olej, płótno, 160 x 100 (fot. reprodukcji z publikacji: Marian Czapla: Malarstwo, red. Piotr Szymor , Warszawa: Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, 2009)
Marian Czapla, Tryptyk dla Solidarności, 1989, akryl, płótno 230 x 120, 230 x 145, 230 x 120 (fot. reprodukcji z publikacji: Marian Czapla: Malarstwo…)
Marian Czapla, Dla Popiełuszki. Ukrzyżowany, lata 90., olej, płótno, 180 x 120 (fot. reprodukcji z publikacji: Marian Czapla: Malarstwo…)
Marian Czapla, O szaty moje rzucili los, 2004, akryl, płótno, 200 x 140 (fot. reprodukcji z publikacji: Marian Czapla: Malarstwo…)
Marian Czapla, Upadek, 2005, akryl, płótno, 200 x 140 (fot. reprodukcji z publikacji: Marian Czapla: Malarstwo…)
Marian Czapla, Veraikon, 2008, akryl, płótno, 100 x 81 (fot. reprodukcji z publikacji: Marian Czapla: Malarstwo…)
Jerzy Dobkowski, W mroku, 1985, olej, płótno, 197 x 147, wł. Muzeum Archidiecezji Warszawskiej w Warszawie, nr inw. MAW 4275 (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia wewspółczesnym…)
Tadeusz Dudziński, Golgota VII, olej, płyta, 40 x 30, wł. Muzeum Okręgowego w Radomiu, nr inw. MOR 30/388/92 (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym…)
Edward Dwurnik, Święta rodzina bez stajenki, z cyklu Robotnicy, 1986, olej, płótno, 210 x 150 (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym…)
Edward Dwurnik, Chrystus w celi, 1991, olej, płótno, 210 x 150, wł. artysty (fot. reprodukcji z publikacji: Łuszczek Dominik Krzysztof, op. cit.)
Edward Dwurnik, Czarny Chrystus, 1991, olej, płótno, 210 x 150, wł. artysty (fot. reprodukcji z publikacji: Łuszczek Dominik Krzysztof, op. cit.)
Jerzy Eysymont, Epitafium II, 1985, olej, akryl, 100 x 81, wł. Muzeum Archidiecezji Warszawskiej w Warszawie, nr inw. MAW 6585 (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia wewspółczesnym…)
ks. Tadeusz Furdyta, Pieta, 1985, olej, płótno, 100 x 73 (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym…)
Eugeniusz Get-Stankiewicz, Zrób to sam, 1976, technika mieszana, 93 x 65, w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, nr inw. XVII-782 (fot. reprodukcji z publikacji: Sztuka Polska XX wieku…)
Stefan Gierowski, Dekalog, cykl, 1987, olej, płótno, 200 x 140 x 10, wł. Muzeum Archidiecezji Warszawskiej w Warszawie, nr inw. MAW D-364-373 (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym…)
Maria Gromada, Oto światło – oto człowiek, 1994, olej, płyta pilśniowa (fot. reprodukcji z publikacji: Sacrum w Sztuce…)
Zbylut Grzywacz, Orantka I, 1966, olej, płótno, 70 x 39,5, w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, nr inw. MNK II-b-3417 (fot. reprodukcji z publikacji: S. Krzysztofowicz-Kozakowska, B. Małkiewicz, op. cit.)
Zbylut Grzywacz, Orantka II, 1966, olej, płótno, 72,5 x 60, w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, nr inw. MNK II-b-3418 (fot. reprodukcji z publikacji: S. Krzysztofowicz-Kozakowska, B. Małkiewicz, op. cit.)
Zbylut Grzywacz, Orantka VII, olej, płótno, 63 x 44, w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, nr inw. MNK II-b-3420 (fot. reprodukcji z publikacji: S. Krzysztofowicz-Kozakowska, B. Małkiewicz, op. cit.)
Zbylut Grzywacz, Opuszczona IV, 1975-1976, olej, płótno, 190 x 110, w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, nr inw. MNK II-b-2838 (319 651) (fot. reprodukcji z publikacji: S. Krzysztofowicz-Kozakowska, B. Małkiewicz, op. cit.)
Zbylut Grzywacz, Rozpięty II, olej, płótno, 100 x 115, wł. Muzeum Okręgowego w Radomiu, nr inw. MOR.SPM.357/14/79 (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia wewspółczesnym…)
Zbylut Grzywacz, Cień, 1982, olej, płótno, 65 x 81, klasztor Ojców Paulinów, Jasna Góra, Częstochowa (fot. reprodukcji z publikacji: Łuszczek Dominik Krzysztof, op. cit.)
Zbylut Grzywacz, Ogniwa, z cyklu Rekolekcje wiśnickie, 1982-1983, olej, płótno, 73 x 88, Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, Warszawa (fot. reprodukcji z publikacji: Łuszczek Dominik Krzysztof, op. cit.)
Władysław Hasior, Sztandar opiekuńczy, 1968, collage z tkanin i innych elementów aplikowanych, 310 x 130 x 10, w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, nr inw. MNK II-b-2340 (316 472) (fot. reprodukcji z publikacji: S. Krzysztofowicz-Kozakowska, B. Małkiewicz, op. cit.)
Władysław Hasior, Sztandar świąteczny, ok. 1968, collage z tkanin i innych elementów, 290 x 120 x 15, w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, nr inw. MNK II-b-2339 (316 471) (fot. reprodukcji z publikacji: S. Krzysztofowicz-Kozakowska, B. Małkiewicz, op. cit.)
Władysław Hasior, Niobe Polska, 1969, assemblage, 350 x 130, w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, nr inw. XII-321 (fot. reprodukcji z publikacji: Sztuka Polska XX wieku…)
Władysław Hasior, Zmierzch, 1971, technika mieszana, 120 x 205 x 15, w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, nr inw. MNK II-b-2430 (317 065) (fot. reprodukcji z publikacji: S. Krzysztofowicz-Kozakowska, B. Małkiewicz, op. cit.)
Władysław Hasior, Golgota III, 1972, assemblage, 93 x 35, w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, nr inw. XXII-305 (fot. reprodukcji z publikacji: Sztuka Polska XX wieku…)
Krzysztof Hejke, Nie do Boga z tą mową, cykl 4 fotografii (fot. reprodukcji z publikacji: Sacrum w Sztuce…)
Maria Hiszpańska-Neumann, Ołtarz Świętych Polskich, 1968, mozaika, kościół św. Klemensa Hofbauera w Warszawie (fot. z portalu www.maria-hiszpanska-neumann.pl)
Aleksandra Jachtoma, Krzyż, 1983, olej, płótno, 46 x 46,5 x 5, wł. Muzeum Archidiecezji Warszawskiej w Warszawie (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia wewspółczesnym…)
Barbara Jonscher, Czarna Madonna, olej, płótno, 35 x 43, wł. Muzeum Archidiecezji Warszawskiej w Warszawie, nr inw. MAW 2573 (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym…)
Krzysztof Kalarus, Wobec Wartości, VI Międzynarodowe Biennale Grafiki i Rysunku (fot. z portalu galeriagrafikiiplakatu.pl)
Łukasz Karolkiewicz, Trotuar, 1982, olej, płótno, 136 x 190, wł. artysty (fot. reprodukcji z publikacji: Łuszczek Dominik Krzysztof, op. cit.)
Jerzy Kędziora, Drogowskaz, 2000, postać balansująca (fot. reprodukcji z publikacji: Sacrum w Sztuce…)
Marian Kępiński, Sacrum, 1984, olej, płótno, 46,5 x 74, Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, Warszawa (fot. reprodukcji z publikacji: Łuszczek Dominik Krzysztof, op. cit.)
Marian Kępiński, Codzienność, 1986, olej, płyta, 40 x 50 (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym…)
Marian Kępski, Całun, 1986, akryl, płótno, 65 x 50, wł. artysty (fot. reprodukcji z publikacji: Łuszczek Dominik Krzysztof, op. cit.)
Danuta Kołzan-Nowicka, Pod Twoją obronę, 1984-1985, linoryt, 26 x 23 (fot. reprodukcji z publikacji: Łuszczek Dominik Krzysztof, op. cit.)
Jan Kucz, Kamienie Wiary, 2000, kamień otoczak (fot. reprodukcji z publikacji: Sacrum w Sztuce…)
Zbigniew Kurkowski, Procesja, 1982, olej, płótno, 74 x 54,5, w zbiorach Muzeum Narodowego w Kielcach (fot. reprodukcji z publikacji: Łuszczek Dominik Krzysztof, op. cit.)
Jan Lebenstein, Figura w szarym wnętrzu, 1956, olej, płótno, 100 x 80, w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, nr inw. XVII-2639 (fot. reprodukcji z publikacji: Sztuka Polska XX wieku…)
Jan Lebenstein, Czterej jeźdźcy Apokalipsy, z cyklu Apokalipsa, 1984-85, gwasz, pastel, papier, w zbiorach Muzeum Archidiecezji Warszawskiej w Warszawie (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym…)
Sławomir Jan Lewandowski, Kompozycja, 1992, olej, płótno, 130 x 111, wł. Muzeum Narodowego w Gdańsku, nr inw. MNG/SW/1769/MR (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym…)
Barbara Massalska, Apokalipsa II, 1971, olej, płótno, 130,5 x 116,3, wł. Muzeum Narodowego w Gdańsku (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym…)
Aldona Mickiewicz, Wieczernik, 1986, olej, płótno, 100 x 120, wł. Muzeum Archidiecezji Warszawskiej w Warszawie, nr inw. MAW 2541 (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym…)
Aldona Mickiewicz, Zakryty, 2003, olej, deska (fot. reprodukcji z publikacji: Sacrumw sztuce…)
Anna Mizeracka, Wokół Krzyża, z cyklu Czas wojenny, 1983, rysunek, 40 x 50, w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu (fot. reprodukcji z publikacji: Łuszczek Dominik Krzysztof, op. cit.)
Jarosław Modzelewski, Diakon, 2000, tempera, płótno, 180 x 230, w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, nr inw. MNK II-b-3686 (fot. reprodukcji z publikacji: S. Krzysztofowicz-Kozakowska, B. Małkiewicz, op. cit.)
Henryk Musiałowicz, Matka Boska Rycerska, z cyklu Reminiscencje, 1978, technika mieszana, płyta paźdz., 70 x 55,5, wł. Muzeum Archidiecezji Warszawskiej w Warszawie (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym…)
Henryk Musiałowicz, z cyklu Golgota ludzka, 1980-1990, gwasz, 70 x 50 (fot. reprodukcji z publikacji: Łuszczek Dominik Krzysztof, op. cit.)
Jerzy Nowosielski, Przemienienie Pańskie, 1985, olej, płótno, wł. Muzeum Archidiecezji Warszawskiej w Warszawie (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia wewspółczesnym…)
Roman Opałka, Wieża Babel, 1968, kwasoryt, papier, 59,5 x 49,5, wł. Muzeum Sztuki w Łodzi (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym…)
ks. Władysław Paciak, Pod krucyfiksem, 1962, olej, folia, płótno, 71,5 x 53,5, w zbiorach Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu (fot. reprodukcji z publikacji: Władysław Paciak. 1903-1983. W stulecie urodzin i dwudziestą rocznicę śmierci, Radom: Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, 2003)
ks. Władysław Paciak, Chrzest Chrystusa, 1963, olej, płótno, 220 x 110, parafia rzymskokatolicka w Zakrzewie (fot. reprodukcji z publikacji: Władysław Paciak…)
ks. Władysław Paciak, Chrzest Chrystusa, 1963, olej, płótno, 220 x 110, Wyższe Seminarium Duchowne w Radomiu (fot. reprodukcji z publikacji: Władysław Paciak…)
ks. Władysław Paciak, Madonna, 1973, olej, blacha, drut, gwoździe, drewno, 60 x 43, w zbiorach Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu (fot. reprodukcji z publikacji: Władysław Paciak…)
ks. Władysław Paciak, Modlitwa papieża Jana Pawła II, z cyklu Jan Paweł II w Polsce, 1979, tempera, papier, 50,4 x 35,3, Wyższe Seminarium Duchowne w Radomiu (fot. reprodukcji z publikacji: Władysław Paciak…)
ks. Władysław Paciak, Papież Jan Paweł II w Częstochowie, z cyklu Jan Paweł II w Polsce, 1979, tempera, papier, 35,3 x 50,4, Wyższe Seminarium Duchowne w Radomiu (fot. reprodukcji z publikacji: Władysław Paciak…)
ks. Władysław Paciak, Msza Święta papieża Jana Pawła II w Warszawie, z cyklu Jan Paweł II w Polsce, 1979, tempera, papier, 35,3 x 50,4, Wyższe Seminarium Duchowne w Radomiu (fot. reprodukcji z publikacji: Władysław Paciak…)
ks. Władysław Paciak,Papież Jan Paweł II w Gnieźnie, z cyklu Jan Paweł II w Polsce, 1979, tempera, papier, 35,3 x 50,4, Wyższe Seminarium Duchowne w Radomiu (fot. reprodukcji z publikacji: Władysław Paciak…)
ks. Władysław Paciak, Papież Jan Paweł II jako pątnik, z cyklu Jan Paweł II w Polsce, 1979, tempera, papier, 35,3 x 50,4, Wyższe Seminarium Duchowne w Radomiu (fot. reprodukcji z publikacji: Władysław Paciak…)
ks. Władysław Paciak, Męczennicy: biskup św. Stanisław, Maksymilian Kolbe,Bolesław Śmiały, 1979, tempera, papier, 49,5 x 30, Wyższe Seminarium Duchowne w Radomiu (fot. reprodukcji z publikacji: Władysław Paciak…)
Irena Maria Palka, Misericordia Domini, z cyklu Confiteor, 1991, technika unikatowa, haft, aplikacja, różne włókna, 94 x 133 x 20 (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia wewspółczesnym…)
Janusz Przybylski, Znak krzyża, 1988, akryl, płótno, 95 x 100, w kolekcji BWA w Olsztynie, nr inw. BWA IV-1/518 (fot. reprodukcji z publikacji: 50 lat BWA w Olsztynie.Kolekcja, Olsztyn 2008)
Julian Henryk Raczko, Via Crucis, 1990, ołówek, płyta, 34 x 34 x 14 (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym…)
Władysław Ratusiński, Przed Pieśnią, środkowa część tryptyku, 1982, akryl, płótno, 180 x 120, klasztor Ojców Paulinów, Jasna Góra, Częstochowa (fot. reprodukcji z publikacji: Łuszczek Dominik Krzysztof, op. cit.)
Władysław Ratusiński, Pieśń, 1989, akryl, płyta, 40 x 30, klasztor Ojców Paulinów, Jasna Góra, Częstochowa (fot. reprodukcji z publikacji: Łuszczek Dominik Krzysztof, op. cit.)
Eugeniusz Repczyński, Chrystus i sznury, olej, płótno, 72 x 100 (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym…)
Stanisław Rodziński, Światło dociera do domów (Janowi JózefowiSzczepańskiemu), 1973, olej, płótno, 99 x 125, w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, nr inw. MNK II-b-2383 (316 587) (fot. reprodukcji z publikacji: S. Krzysztofowicz-Kozakowska, B. Małkiewicz, op. cit.)
Stanisław Rodziński, Pieta XXIII, 1980, olej, płótno, 125 x 100, w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, nr inw. MNK II-b-3484, nr inw. MNK II-b-2882 (319 943) (fot. reprodukcji z publikacji: S. Krzysztofowicz-Kozakowska, B. Małkiewicz, op. cit.)
Stanisław Rodziński, Ukrzyżowanie, 1982-1985, olej, płótno, 152 x 152, w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, nr inw. XVII-1095 (fot. reprodukcji z publikacji: Sztuka Polska XX wieku…)
Teresa Rudowicz, Ukrzyżowanie, 1983, akryl, płótno, 80 x 70 cm (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym…)
Teresa Rudowicz, Jam zwyciężył świat, 1988, olej, płótno (fot. reprodukcji z publikacji: Sacrum w Sztuce…)
Wojciech Sadley, Całun, 1980, papier, płótno bawełniane, technika własna, 85 x 60, nr inw. MT/M/1608/N (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym…)
Marek Sapetto, Sukienka biało-czerwona, 1982, olej, płótno, 120 x 100 (fot. reprodukcji z publikacji: Łuszczek Dominik Krzysztof, op. cit.)
Jacek Sempoliński, Cień Głowy (Vir Dolorum), 1981, olej, płótno, 100 x 65, wł. Centrum Sztuki im. S. I. Witkiewicza w Warszawie (fot. reprodukcji z publikacji: Bibliawe współczesnym…)
Jerzy Skąpski, Temat Polski 81, 1981, olej, płótno, 100 x 150, w zbiorach Muzeum Archidiecezjalnego Kardynała Karola Wojtyły w Krakowie (fot. z portalu klubmalarzyzpap.republika.pl)
Marian Skowron, Droga Krzyżowa –stacja V, 1985-1987, olej, płyta pilśniowa, 100 x 100 (fot. reprodukcji z publikacji: Łuszczek Dominik Krzysztof, op. cit.)
Irena Snarska, Madonna z kłosem, 1985, akwaforta, akwatinta, 33 x 30 (fot. z portalu galeriagrafikiiplakatu.pl)
Leszek Sobocki, Posługa IV, 1985, linoryt, papier, 50 x 70,5, w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, nr inw. XIX-2736 100×81 (fot. reprodukcji z publikacji: Sztuka Polska XX wieku…)
Leszek Sobocki, Wizyta–spotkanie I, 1983, linoryt (fot. reprodukcji z publikacji: Łuszczek Dominik Krzysztof, op. cit.)
Leszek Sobocki, Wizyta–spotkanie XIII, 1983, linoryt, papier, 48 x 70, w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, nr inw. XIX-2735 (fot. reprodukcji z publikacji: Sztuka Polska XX wieku…)
Leszek Sobocki, Dobry Pasterz, 1978, olej, pilśń, 90 x 90, w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, nr inw. MNK II-b-2666 (318 860) (fot. reprodukcji z publikacji: S. Krzysztofowicz-Kozakowska, B. Małkiewicz, op. cit.)
Leszek Sobocki, Polak, 1979, olej, pilśń, 90 x 90, w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, nr inw. MNK II-b-2721 (318 937) (fot. reprodukcji z publikacji: S. Krzysztofowicz-Kozakowska, B. Małkiewicz, op. cit.)
Leszek Sobocki, Ukrzyżowanie –miejsce w Europie, 1980-1981, olej, płótno, 130 x 100, w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, nr inw. MNK II-b-2899 (319 983) (fot. reprodukcji z publikacji: S. Krzysztofowicz-Kozakowska, B. Małkiewicz, op. cit.)
Leszek Sobocki, Wzmocniony, 1981-1982, olej, płótno, 80 x 67, w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, nr inw. MNK II-b-2900 (319 984) (fot. reprodukcji z publikacji: S. Krzysztofowicz-Kozakowska, B. Małkiewicz, op. cit.)
Jerzy Stajuda, Wieża Babel, 1960, olej, płótno, 102 x 112, wł. Muzeum Sztuki w Łodzi (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym…)
Teresa Stankiewicz, Golgota, 1994, pastel, papier, 70 x 100 (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym…)
Andrzej Stopka, projekt kostiumu Chrystusa do misterium Historya ochwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim w reż. Kazimierza Dejmka (premiera 1962 r.) (fot. reprodukcji z publikacji: Staropolskie teatra Kazimierza Dejmka, oprac. Michał Smolis, Warszawa: Teatr Narodowy, 2012)
109. Andrzej Stopka, projekt kostiumów Jadama i Jewki do misterium Historya ochwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim w reż. Kazimierza Dejmka (premiera 1962 r.) (fot. reprodukcji z publikacji: Staropolskie teatra…)
110. Andrzej Stopka, projekt kostiumu św. Łukasza do misterium Historya ochwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim w reż. Kazimierza Dejmka (fot. reprodukcji z publikacji: Staropolskie teatra…)
Andrzej Stopka, projekt scenografii do misterium Historya o chwalebnymZmartwychwstaniu Pańskim w reż. Kazimierza Dejmka (fot. reprodukcji z publikacji: Staropolskie teatra…)
112. Andrzej Strumiłło, Psalm 144,3, 1988, olej, płótno, 185 x 120 (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym…)
Wiesław Szamborski, Krzyż kwiatowy, 1983, technika mieszana, akryl, olej, płótno, 150 x 135, w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, nr inw. XVII-1073 (fot. reprodukcji z publikacji: Sztuka Polska XX wieku…)
Jerzy Tchórzewski, Pieta, olej, tempera, papier, wł. Muzeum Archidiecezji Warszawskiej (fot. reprodukcji z publikacji: Sacrum w Sztuce…)
Jerzy Tchórzewski, Sacrum III, 1974, olej, płótno, 155 x 130, w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, nr inw. XVII-704 (fot. reprodukcji z publikacji: Sztuka Polska XX wieku…)
Jacek Waltoś, Po obu stronach bramy – Sierpniowa Niedziela, 1981-1983, olej, płótno, 100 x 81, w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, nr inw. XVII-1099 (fot. reprodukcji z publikacji: Sztuka Polska XX wieku…)
Jacek Waltoś, Eros/Agape, z cyklu Pieta w trójnasób, 1980, olej, płótno, 140 x 140, w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, nr inw. XVII-1075 (fot. reprodukcji z publikacji: Sztuka Polska XX wieku…)
Jacek Waltoś, Po obu stronach bramy–Wielka Sobota, z cyklu Pieta wtrójnasób, 1983, olej, płótno, 140 x 140, w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, nr inw. XVII-1076 (fot. reprodukcji z publikacji: Sztuka Polska XX wieku…)
Jacek Waltoś, Czuwanie. Poszukiwanie grobu dzisiaj (Las Wawrzycki 1943-1973), tempera, płótno, 185 x 142, 1973, w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, nr inw. MNK II-b-2648 (318 156) (fot. reprodukcji z publikacji: S. Krzysztofowicz-Kozakowska, B. Małkiewicz, op. cit.)
Jacek Waltoś, Płaszcz miłosiernego Samarytanina, 1984, olej, płótno, 100 x 200, w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, nr inw. MNK II-b-3514 (fot. reprodukcji z publikacji: S. Krzysztofowicz-Kozakowska, B. Małkiewicz, op. cit.)
Jacek Waltoś, Płaszcz miłosiernego Samarytanina, 1982-1983, odlew cementowy, kamienie polne, 37 x 198 x 52, w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie (fot. reprodukcji z publikacji: S. Krzysztofowicz-Kozakowska, B. Małkiewicz, op. cit.)
Violetta Wojda, Pieta, 1998, ziemia, wosk, 150 x 100 (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym…)
Piotr Wróblewski, Stacja 1, Chrystus skazany na śmierć, 1969, fresk, kościół pw. św. św. Piotra i Pawła w Chojnowie (fot. z portalu chojnow.pl)
Piotr Wróblewski, Stacja 3, Pierwszy upadek Pana Jezusa, 1969, fresk, kościół pw. św. św. Piotra i Pawła w Chojnowie (fot. z portalu chojnow.pl)
Piotr Wróblewski, Stacja 5, Szymon Cyrenejczyk pomaga nieść krzyż Panu Jezusowi,1969, fresk, kościół pw. św. św. Piotra i Pawła w Chojnowie (fot. z portalu chojnow.pl)
Piotr Wróblewski, Stacja 6, Święta Weronika ociera twarz Pana Jezusa, 1969, fresk, kościół pw. św. św. Piotra i Pawła w Chojnowie (fot. z portalu chojnow.pl)
Piotr Wróblewski, Stacja 7, Pan Jezus upada pod krzyżem po raz drugi, 1969, fresk, kościół pw. św. św. Piotra i Pawła w Chojnowie (fot. z portalu chojnow.pl)-
Piotr Wróblewski, Stacja 8, Pan Jezus pociesza płaczące niewiasty, 1969, fresk, kościół pw. św. św. Piotra i Pawła w Chojnowie (fot. z portalu chojnow.pl)
Piotr Wróblewski,Stacja 10, Pan Jezus z szat obnażony, 1969, fresk, kościół pw. św. św. Piotra i Pawła w Chojnowie (fot. z portalu chojnow.pl)
Piotr Wróblewski, Stacja 12, Pan Jezus umiera na krzyżu, 1969, fresk, kościół pw. św. św. Piotra i Pawła w Chojnowie (fot. z portalu chojnow.pl)
Piotr Wróblewski, Stacja 13, Pan Jezus zostaje zdjęty z krzyża, 1969, fresk, kościół pw. św. św. Piotra i Pawła w Chojnowie (fot. z portalu chojnow.pl)
Piotr Wróblewski, Stacja 14, Pan Jezus złożony do grobu, 1969, fresk, kościół pw. św. św. Piotra i Pawła w Chojnowie (fot. z portalu chojnow.pl)
Andrzej Żarnowiecki, Spotkanie z Matką, 1983, sucha igła, akwatinta, 19,5 x 8 (fot. reprodukcji z publikacji: Łuszczek Dominik Krzysztof, op. cit.)
Mira Żelechower-Aleksiun, Wspólne wejście, 1995, akryl, płótno (fot. reprodukcji z publikacji: Sacrum w Sztuce…)
TWÓRCZOŚĆ BEZPOŚREDNIO ODNOSZĄCA SIĘ DO CHRZTU POLSKI:
S. Engler, Mesco dux babtizatur, 1970, sgrafitto, Gniezno (fot. z portalu Wikipedia.org)
Józef Gosławski, proj. monety 100 zł na Tysiąclecie Państwa Polskiego, 1957-1958 (fot. z portalu miejskalornetka.pl)
Andrzej Heidrich, proj. znaczka pocztowego 60 gr z Mieszkiem I, 1986 (fot. z portalu malarstwo-historia.blogspot.com)
Józef Kopczyński, Pomnik Twórców Państwa Polskiego Mieszka I i Bolesława Chrobrego, 1978, Gniezno (fot. z portalu msw-pttk.org.pl)
W. Kowalik, proj. medalu na Tysiąclecie chrztu Polski (fot. z portalu wcn.pl)
Sławomir Lewiński, Pomnik Mieszka I, 1957, Mieszkowice
Zbigniew Łoskot, Chrzest Polski, mozaika, kaplica chrzcielna w kościele pw. Świętej Teresy od Dzieciątka Jezus, Warszawa
Jekatierina Mitrofanowa, Władimir Ałmanow, Ilja Polski, Lew Briuchanow i Jewgienij Pticyn, Mieszko i Dobrawa, 2012, topola, Łubowo
Jerzy Sobociński, Pomnik św. Wojciecha, 1997, Gniezno
Paweł Warchoł, Chrzcielnica, 2001, tusz, karton (fot. reprodukcji z publikacji: Sacrumw Sztuce Współczesnej, Częstochowa: Miejska Galeria Sztuki w Częstochowie, 2003)
Fresk Chrzest Polski w nawie bocznej kościoła św. Walentego i św. Trójcy w Latowiczu
BIBLIOGRAFIA
OPRACOWANIA i ALBUMY:
Białostocki J., Maria Hiszpańska-Neumann, Warszawa 1963
Łuszczek K. D., Inspiracje religijne w polskim malarstwie i grafice 1981-1991, Warszawa 1998
Madeyski J., Kaźmierska-Nyczek D., Nyczek T., Nowosielski J., Warszawa 1992
Wojciechowski A., Młode malarstwo polskie 1944-1974, Wrocław 1975
Marian Czapla: 30-lecie pracy twórczej, red. M. Maćkowska, Kielce 2002
Marian Czapla: Malarstwo, red. P. Szymor, Warszawa 2009
Sacrum i sztuka, opr. N. Cieślińska, Kraków 1989
Sacrum w sztuce współczesnej, red. B. Major, Częstochowa 2003
Staropolskie teatra Kazimierza Dejmka, oprac. M. Smolis, Warszawa 2012
Zdzisław Beksiński, red. J. Kułakowska-Lis, Olszanica 2003
ARTYKUŁY:
Chrzanowski T., Ikonografia św. Stanisława, w: „Tygodnik Powszechny”, 1973, nr 48, s. 4
Darkiewicz W., Historia Polski w witraże wpisana, w: „Za i Przeciw”, 1979, nr 40, s. 1, ss. 18-19
P. Wróblewski: Chrystianizm w sztuce. Rzeczywistość mistyczna i historyczna w rozwoju kultury, rozm. przepr. J. A. Zieliński, w: „Zeszyty Naukowe Stowarzyszenia PAX”, 1974, nr 3, ss. 29-40
KATALOGI ZBIORÓW:
Krzysztofowicz-Kozakowska S., Małkiewicz B., Malarstwo polskie po 1945 roku.Katalogi zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie. Nowa seria, Kraków 2004
Taranienko Z., Kolekcja studio: dzieła i twórcy: 25 lat Galerii Studio, Warszawa 1997
50 lat BWA w Olsztynie. Kolekcja, Olsztyn 2008
Kolekcja. Dwadzieścia lat galerii Starmach. Katalog prac, Kraków 2009
Kolekcja Sztuki Galerii Bielskiej BWA, Bielsko-Biała 2011
Sztuka Polska XX wieku. Katalog zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, red. M. Hermansdorfer, Wrocław 2000
KATALOGI WYSTAW:
Palacz T. (wstęp), w: Władysław Paciak. Katalog prac ofiarowanych Muzeum Okręgowemu, Radom 1979, katalog
Zieliński J. A (wstęp), w: Maria Hiszpańska-Neumann. Nowe prace malarskie, Warszawa 1974, katalog
Biblia we współczesnym malarstwie polskim. Wystawa zorganizowana z okazji wizyty Jana Pawła II w Toruniu: Muzeum Okręgowe w Toruniu 30 maja-29 sierpnia 1999, Toruń 1999, katalog
Jerzy Nowosielski – ikony, abstrakcje: pokaz problemowy, Galeria „Wystawy na Pięknej” (10 III – 14 IV), Warszawa 1979, katalog
Maria Hiszpańska-Neumann 1917-1980 [drzeworyty] 2 VI 1980 – 28 VI 1980, Warszawa, Galeria „Wystawy na Pięknej”, Warszawa 1980, katalog
Malarstwo – B. Kowalski, Związek Polskich Artystów Plastyków, Biuro Wystaw Artystycznych w Zielonej Górze, Zielona Góra 1972, katalog
Maciej Makarewicz. Twórca polichromii i witraży w kościele p.w. św. Stanisława BM w Czeladzi, red. W. Konopelska, Czeladź 2010, katalog
Sol Invictus. Malarstwo a chrześcijaństwo we współczesnej sztuce polskiej (Painting and christianity in Polish contemporary art), oprac. i red. S. K. Ruksza, Muzeum Archidiecezjalne w Katowicach, Katowice 2000, katalog
Świadomość tradycji: Wystawa malarstwa i rysunku Grzegorza Bednarskiego i Tadeusza Boruty, Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, 4-29 czerwca 1985, Warszawa 1985, katalog
Symbole i metafory. Wystawa grafiki i ekslibrisu Andrzeja Żarnowieckiego: październik-listopad 1981, opr. M. Czarnota, Rzeszów 1981, katalog
Władysław Paciak: w stulecie urodzin i dwudziestą rocznicę śmierci 1903-1983: wydawnictwo towarzyszy wystawie retrospektywnej prac ze zbiorów własnych Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu oraz Seminarium Duchownego w Radomiu i prywatnych kolekcji, wrzesień-październik 2003, Radom 2003, katalog
„Znaki nienazwanej rzeczywistości” – Maria Hiszpańska-Neumann, Józef Łukomski, Jacek Sempoliński: wystawa problemowa w dniach 22.IV-3.VI 1978, Warszawa 1978, katalog
Agnieszka Palińska: Wybór tematów związanych z chrztem i chrześcijaństwem w sztuce polskiej XX oraz XXI wieku
Napisane przez
admin
w dniu
Kategoria:
Edukacja
Chrzest Chrystusa i chrystianizacja w sztukach plastycznych:
Władysław Paciak, Chrzest Chrystusa, 1963 (fot. 73-74)
Stanisław Rodziński, Światło dociera do domów (Janowi Józefowi Szczepańskiemu), 1973 (fot. 88)
Paweł Warchoł, Chrzcielnica, 2001 (fot. X)
Engler, Mesco dux babtizatur, 1970 (fot. I)
fresk Chrzest Polski w nawie bocznej kościoła św. Walentego i św. Trójcy w Latowiczu (fot. XI)
Zbigniew Łoskot, Chrzest Polski, mozaika, kaplica chrzcielna w kościele pw. Świętej Teresy od Dzieciątka Jezus w Warszawie (fot. VII)
Józef Gosławski, monety 100 zł na Tysiąclecie Państwa Polskiego, 1957-1958 (fot. II)
Andrzej Heidrich, proj. znaczka pocztowego 60 gr z Mieszkiem I, 1986 (fot. III)
W. Kowalik, proj. medalu na Tysiąclecie Chrztu Polski (fot. V)
Józef Kopczyński, Pomnik Twórców Państwa Polskiego Mieszka I i BolesławaChrobrego, Gniezno, 1978 (fot. IV)
Sławomir Lewiński, Pomnik Mieszka I, Mieszkowice, 1957 (fot. VI)
Jekatierina Mitrofanowa, Władimir Ałmanow, Ilja Polski, Lew Briuchanow i Jewgienij Pticyn, Mieszko i Dobrawa, 2012 (fot. VIII)
Jerzy Sobociński, Pomnik św. Wojciecha, 1997 (fot. IX)
Teatr: kostiumy i scenografie do jedynego ocalałego w całości polskiego misterium rezurekcyjnego autorstwa Mikołaja z Wilkowiecka (premiera spektaklu w 1962 r. związana ze zbliżającą się rocznicą Tysiąclecia chrztu Polski):
Andrzej Stopka, projekt kostiumów i scenografii do misterium Historyao chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim w reż. Kazimierza Dejmka (premiera w 1962 r.) (fot. 108-11)
Początek pontyfikatu Jana Pawła II w sztuce polskiej:
ks. Władysław Paciak, cykl Jan Paweł II w Polsce, 1979 (fot. 76-80)
Leszek Sobocki, Polak, 1979 (fot. 103)
Symbolika chrześcijańska w czasie stanu wojennego, próba opisania rzeczywistości:
Jacek Waltoś, Po obu stronach bramy – Sierpniowa Niedziela, 1981-1983 (fot. 116)
Jacek Waltoś, Po obu stronach bramy–Wielka Sobota, z cyklu Pieta w trójnasób, 1983 (fot. 118)
Krzyże kwietne układane w ramach protestów przeciw wprowadzeniu stanu wojennego, a także jako upamiętnienie ofiar reżimu komunistycznego:
Łukasz Karolkiewicz, Trotuar, 1982 (fot. 51)
Wiesław Szamborski, Krzyż kwiatowy, 1983 (fot. 113)
Matka Boska Częstochowska jako patronka Polski (kopia obrazu pielgrzymująca podczas obchodów millennium chrztu Polski i symbolika związana z „Solidarnością”):
Leszek Sobocki, Wizyta–spotkanie I, 1983 (fot. 100)
Alfred Biedrawa, [bez tytułu] (Pieta), 1982 (fot. 5)
ks. Tadeusz Furdyta, Pieta, 1985
Tadeusz Boruta, Eli, Eli Lama Sabachtani?, 1984 (fot. 8)
Tadeusz Boruta, Zwłoki, z cyklu Eli, Eli, Lama Sabachtani?, 1985 (fot. 9)
Jerzy Dobkowski, W mroku, 1985 (fot. 23)
Stanisław Rodziński, Ukrzyżowanie, 1982-1985 (fot. 90)
Edward Dwurnik, Chrystus w celi, 1991 (fot. 26)
Edward Dwurnik, Czarny Chrystus, 1991 (fot. 27)
Współcześni święci i męczennicy w twórczości artystów:
Marian Czapla, Dla Popiełuszki. Ukrzyżowany, lata 90. (fot. 19)
ks. Władysław Paciak, Męczennicy: biskup św. Stanisław, Maksymilian Kolbe,Bolesław Śmiały, 1979 (fot. 81)
Współczesne drogi krzyżowe:
Maciej Bieniasz, Śmietnik (Droga Krzyżowa– stacja XII wg Grünewalda), 1991 (fot. 7)
Marian Skowron, Droga Krzyżowa –stacja V, 1985-1987 (fot. 97)
Piotr Wróblewski, droga krzyżowa w kościele pw. św. św. Piotra i Pawła w Chojnowie (fot. 123-132)
Nie tylko figuracja, chrześcijaństwo i abstrakcja:
Stefan Gierowski, Dekalog, cykl, 1987 (fot. 32)
Aleksandra Jachtoma, Krzyż, 1983
Julian Henryk Raczko, Via Crucis, 1990
Wątki chrześcijańskie w sztuce po roku 2000 (wybór):
Marian Czapla, O szaty moje rzucili los, 2004 (fot. 20)
Marian Czapla, Upadek, 2005 (fot. 21)
Marian Czapla, Veraikon, 2008 (fot. 22)
Jarosław Modzelewski, Diakon, 2000 (fot. 67)
Aldona Mickiewicz, Zakryty, 2003 (fot. 65)
WYKAZ DZIEŁ (1945-2013)
WĄTKI CHRZEŚCIJAŃSKIE WE WSPÓŁCZESNEJ SZTUCE POLSKIEJ:
Jan Jaromił Aleksiun, Tam gdzie stoję świeci słońce, 1976, akryl, płótno naklejone na płycie plastykowej, 200 x 100, w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, nr inw. XVII-783 (fot. reprodukcji z publikacji: Sztuka Polska XX wieku. Katalog zbiorówMuzeum Narodowego we Wrocławiu, red. Mariusz Hermansdorfer, Wrocław: Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 2000)
Andrzej Marian Bartczak, Wojciech Kilar– Missa pro pace. „Credo”, 2000, książka artystyczna, pomysł i wydanie Jacek Wdzięczak (fot. reprodukcji z publikacji: Sacrumw Sztuce Współczesnej, Częstochowa: Miejska Galeria Sztuki w Częstochowie, 2003)
Jerzy Bereś, Ołtarz Twarzy, 1974, drewno, płótno, metal, sznut, fotografia, chleb, 102 x 227, dokument akcji 9 XII 1974 Pałac Kultury i Nauki; Ołtarz Twarzy; praca uzupełniona dokumentacją fot.: 25 ujęć czynności wykonywanych przez artystę w trakcje manifestacji 9.12.1974 r. w PKiN w Warszawie, w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, nr inw. XXII-127 (fot. reprodukcji z publikacji: Sztuka Polska XX wieku…)
Kiejstut Bereźnicki, Podtrzymywanie, 1986, olej, płótno, 160 x 135,5 (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym malarstwie polskim. Wystawa zorganizowana zokazji wizyty Jana Pawła II w Toruniu, Toruń: Muzeum Okręgowe w Toruniu, 1999)
Alfred Biedrawa, [bez tytułu] (Pieta), 1982, w zbiorach Galerii Bielskiej BWA, sygn. p.d.: AB 1982 (fot. reprodukcji z publikacji: Kolekcja Sztuki Galerii Bielskiej BWA, Bielsko-Biała: Galeria Bielska BWA, 2011)
Alfred Biedrawa, Totem żywiecki, 1983, w zbiorach Galerii Bielskiej BWA, sygn. p.d.: AB 1983 (fot. reprodukcji z publikacji: Kolekcja Sztuki Galerii Bielskiej…)
Maciej Bieniasz, Śmietnik (Droga Krzyżowa– stacja XII wg Grünewalda), 1991, tempera, papier, 100 x 70 (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym…)
Tadeusz Boruta, Eli, Eli Lama Sabachtani?, 1984, olej, płótno, 135 x 185,5, wł. Muzeum Archidiecezji Warszawskiej w Warszawie, nr inw. MAW 2196 (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym…)
Tadeusz Boruta, Zwłoki, z cyklu Eli, Eli, Lama Sabachtani?, 1985, olej, płótno, 130 x 182, w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, nr inw. XVII-1096 (fot. reprodukcji z publikacji: Sztuka Polska XX wieku…)
Tadeusz Boruta, Miserere–Wstawiennictwo, z tryptyku Niemota, 1985-1987, olej, płótno, 240 x 190, w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, nr inw. MNK II-b-3482 (fot. reprodukcji z publikacji: Stefania Krzysztofowicz-Kozakowska, Barbara Małkiewicz, Malarstwo polskie po 1945 roku. Katalogi zbiorów Muzeum Narodowegow Krakowie. Nowa seria, Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie, 2004)
Tadeusz Boruta, Ślad, z cyklu: Via Crucis, 1987, olej, płótno, 210 x 145, w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, nr inw. MNK II-b-3483 (fot. reprodukcji z publikacji: S. Krzysztofowicz-Kozakowska, B. Małkiewicz, op. cit.)
Tadeusz Boruta, Sen Jakuba, 1988, olej, płótno, 200 x 180, w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, nr inw. MNK II-b-3484 (fot. reprodukcji z publikacji: S. Krzysztofowicz-Kozakowska, B. Małkiewicz, op. cit.)
Urszula Brzozowska-Strzałecka, Czarna Madonna, 1982, olej, płótno, 122 x 82, klasztor Ojców Paulinów, Jasna Góra, Częstochowa (fot. reprodukcji z publikacji: Łuszczek Dominik Krzysztof, Inspiracje religijne w polskim malarstwie i grafice 1981-1991, Warszawa, 1998)
Tadeusz Brzozowski, Mesjasz, 1987, olej, złoto płatkowe, płótno, płyta paźdz., 38 x36, wł. rodziny artysty (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym…)
Waldemar Cwenarski, Pieta, 1951, olej, płótno, 150 x 110, w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, nr inw. XVII-149 (fot. reprodukcji z publikacji: Sztuka Polska XX wieku…)
Marian Czapla, Ecce Homo, 1978, olej, płótno, 100 x 80, wł. Centrum Sztuki im. S. I. Witkiewicza w Warszawie, nr inw. 356 (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia wewspółczesnym…)
Marian Czapla, Tryptyk Wojenny. Opłakiwania zomowca, 1981-1982, olej, płótno, 160 x 100 (fot. reprodukcji z publikacji: Marian Czapla: Malarstwo, red. Piotr Szymor , Warszawa: Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, 2009)
Marian Czapla, Tryptyk dla Solidarności, 1989, akryl, płótno 230 x 120, 230 x 145, 230 x 120 (fot. reprodukcji z publikacji: Marian Czapla: Malarstwo…)
Marian Czapla, Dla Popiełuszki. Ukrzyżowany, lata 90., olej, płótno, 180 x 120 (fot. reprodukcji z publikacji: Marian Czapla: Malarstwo…)
Marian Czapla, O szaty moje rzucili los, 2004, akryl, płótno, 200 x 140 (fot. reprodukcji z publikacji: Marian Czapla: Malarstwo…)
Marian Czapla, Upadek, 2005, akryl, płótno, 200 x 140 (fot. reprodukcji z publikacji: Marian Czapla: Malarstwo…)
Marian Czapla, Veraikon, 2008, akryl, płótno, 100 x 81 (fot. reprodukcji z publikacji: Marian Czapla: Malarstwo…)
Jerzy Dobkowski, W mroku, 1985, olej, płótno, 197 x 147, wł. Muzeum Archidiecezji Warszawskiej w Warszawie, nr inw. MAW 4275 (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia wewspółczesnym…)
Tadeusz Dudziński, Golgota VII, olej, płyta, 40 x 30, wł. Muzeum Okręgowego w Radomiu, nr inw. MOR 30/388/92 (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym…)
Edward Dwurnik, Święta rodzina bez stajenki, z cyklu Robotnicy, 1986, olej, płótno, 210 x 150 (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym…)
Edward Dwurnik, Chrystus w celi, 1991, olej, płótno, 210 x 150, wł. artysty (fot. reprodukcji z publikacji: Łuszczek Dominik Krzysztof, op. cit.)
Edward Dwurnik, Czarny Chrystus, 1991, olej, płótno, 210 x 150, wł. artysty (fot. reprodukcji z publikacji: Łuszczek Dominik Krzysztof, op. cit.)
Jerzy Eysymont, Epitafium II, 1985, olej, akryl, 100 x 81, wł. Muzeum Archidiecezji Warszawskiej w Warszawie, nr inw. MAW 6585 (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia wewspółczesnym…)
ks. Tadeusz Furdyta, Pieta, 1985, olej, płótno, 100 x 73 (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym…)
Eugeniusz Get-Stankiewicz, Zrób to sam, 1976, technika mieszana, 93 x 65, w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, nr inw. XVII-782 (fot. reprodukcji z publikacji: Sztuka Polska XX wieku…)
Stefan Gierowski, Dekalog, cykl, 1987, olej, płótno, 200 x 140 x 10, wł. Muzeum Archidiecezji Warszawskiej w Warszawie, nr inw. MAW D-364-373 (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym…)
Maria Gromada, Oto światło – oto człowiek, 1994, olej, płyta pilśniowa (fot. reprodukcji z publikacji: Sacrum w Sztuce…)
Zbylut Grzywacz, Orantka I, 1966, olej, płótno, 70 x 39,5, w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, nr inw. MNK II-b-3417 (fot. reprodukcji z publikacji: S. Krzysztofowicz-Kozakowska, B. Małkiewicz, op. cit.)
Zbylut Grzywacz, Orantka II, 1966, olej, płótno, 72,5 x 60, w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, nr inw. MNK II-b-3418 (fot. reprodukcji z publikacji: S. Krzysztofowicz-Kozakowska, B. Małkiewicz, op. cit.)
Zbylut Grzywacz, Orantka VII, olej, płótno, 63 x 44, w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, nr inw. MNK II-b-3420 (fot. reprodukcji z publikacji: S. Krzysztofowicz-Kozakowska, B. Małkiewicz, op. cit.)
Zbylut Grzywacz, Opuszczona IV, 1975-1976, olej, płótno, 190 x 110, w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, nr inw. MNK II-b-2838 (319 651) (fot. reprodukcji z publikacji: S. Krzysztofowicz-Kozakowska, B. Małkiewicz, op. cit.)
Zbylut Grzywacz, Rozpięty II, olej, płótno, 100 x 115, wł. Muzeum Okręgowego w Radomiu, nr inw. MOR.SPM.357/14/79 (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia wewspółczesnym…)
Zbylut Grzywacz, Cień, 1982, olej, płótno, 65 x 81, klasztor Ojców Paulinów, Jasna Góra, Częstochowa (fot. reprodukcji z publikacji: Łuszczek Dominik Krzysztof, op. cit.)
Zbylut Grzywacz, Ogniwa, z cyklu Rekolekcje wiśnickie, 1982-1983, olej, płótno, 73 x 88, Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, Warszawa (fot. reprodukcji z publikacji: Łuszczek Dominik Krzysztof, op. cit.)
Władysław Hasior, Sztandar opiekuńczy, 1968, collage z tkanin i innych elementów aplikowanych, 310 x 130 x 10, w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, nr inw. MNK II-b-2340 (316 472) (fot. reprodukcji z publikacji: S. Krzysztofowicz-Kozakowska, B. Małkiewicz, op. cit.)
Władysław Hasior, Sztandar świąteczny, ok. 1968, collage z tkanin i innych elementów, 290 x 120 x 15, w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, nr inw. MNK II-b-2339 (316 471) (fot. reprodukcji z publikacji: S. Krzysztofowicz-Kozakowska, B. Małkiewicz, op. cit.)
Władysław Hasior, Niobe Polska, 1969, assemblage, 350 x 130, w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, nr inw. XII-321 (fot. reprodukcji z publikacji: Sztuka Polska XX wieku…)
Władysław Hasior, Zmierzch, 1971, technika mieszana, 120 x 205 x 15, w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, nr inw. MNK II-b-2430 (317 065) (fot. reprodukcji z publikacji: S. Krzysztofowicz-Kozakowska, B. Małkiewicz, op. cit.)
Władysław Hasior, Golgota III, 1972, assemblage, 93 x 35, w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, nr inw. XXII-305 (fot. reprodukcji z publikacji: Sztuka Polska XX wieku…)
Krzysztof Hejke, Nie do Boga z tą mową, cykl 4 fotografii (fot. reprodukcji z publikacji: Sacrum w Sztuce…)
Maria Hiszpańska-Neumann, Ołtarz Świętych Polskich, 1968, mozaika, kościół św. Klemensa Hofbauera w Warszawie (fot. z portalu www.maria-hiszpanska-neumann.pl[1])
Aleksandra Jachtoma, Krzyż, 1983, olej, płótno, 46 x 46,5 x 5, wł. Muzeum Archidiecezji Warszawskiej w Warszawie (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia wewspółczesnym…)
Barbara Jonscher, Czarna Madonna, olej, płótno, 35 x 43, wł. Muzeum Archidiecezji Warszawskiej w Warszawie, nr inw. MAW 2573 (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym…)
Krzysztof Kalarus, Wobec Wartości, VI Międzynarodowe Biennale Grafiki i Rysunku (fot. z portalu galeriagrafikiiplakatu.pl)
Łukasz Karolkiewicz, Trotuar, 1982, olej, płótno, 136 x 190, wł. artysty (fot. reprodukcji z publikacji: Łuszczek Dominik Krzysztof, op. cit.)
Jerzy Kędziora, Drogowskaz, 2000, postać balansująca (fot. reprodukcji z publikacji: Sacrum w Sztuce…)
Marian Kępiński, Sacrum, 1984, olej, płótno, 46,5 x 74, Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, Warszawa (fot. reprodukcji z publikacji: Łuszczek Dominik Krzysztof, op. cit.)
Marian Kępiński, Codzienność, 1986, olej, płyta, 40 x 50 (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym…)
Marian Kępski, Całun, 1986, akryl, płótno, 65 x 50, wł. artysty (fot. reprodukcji z publikacji: Łuszczek Dominik Krzysztof, op. cit.)
Danuta Kołzan-Nowicka, Pod Twoją obronę, 1984-1985, linoryt, 26 x 23 (fot. reprodukcji z publikacji: Łuszczek Dominik Krzysztof, op. cit.)
Jan Kucz, Kamienie Wiary, 2000, kamień otoczak (fot. reprodukcji z publikacji: Sacrum w Sztuce…)
Zbigniew Kurkowski, Procesja, 1982, olej, płótno, 74 x 54,5, w zbiorach Muzeum Narodowego w Kielcach (fot. reprodukcji z publikacji: Łuszczek Dominik Krzysztof, op. cit.)
Jan Lebenstein, Figura w szarym wnętrzu, 1956, olej, płótno, 100 x 80, w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, nr inw. XVII-2639 (fot. reprodukcji z publikacji: Sztuka Polska XX wieku…)
Jan Lebenstein, Czterej jeźdźcy Apokalipsy, z cyklu Apokalipsa, 1984-85, gwasz, pastel, papier, w zbiorach Muzeum Archidiecezji Warszawskiej w Warszawie (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym…)
Sławomir Jan Lewandowski, Kompozycja, 1992, olej, płótno, 130 x 111, wł. Muzeum Narodowego w Gdańsku, nr inw. MNG/SW/1769/MR (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym…)
Barbara Massalska, Apokalipsa II, 1971, olej, płótno, 130,5 x 116,3, wł. Muzeum Narodowego w Gdańsku (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym…)
Aldona Mickiewicz, Wieczernik, 1986, olej, płótno, 100 x 120, wł. Muzeum Archidiecezji Warszawskiej w Warszawie, nr inw. MAW 2541 (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym…)
Aldona Mickiewicz, Zakryty, 2003, olej, deska (fot. reprodukcji z publikacji: Sacrumw sztuce…)
Anna Mizeracka, Wokół Krzyża, z cyklu Czas wojenny, 1983, rysunek, 40 x 50, w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu (fot. reprodukcji z publikacji: Łuszczek Dominik Krzysztof, op. cit.)
Jarosław Modzelewski, Diakon, 2000, tempera, płótno, 180 x 230, w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, nr inw. MNK II-b-3686 (fot. reprodukcji z publikacji: S. Krzysztofowicz-Kozakowska, B. Małkiewicz, op. cit.)
Henryk Musiałowicz, Matka Boska Rycerska, z cyklu Reminiscencje, 1978, technika mieszana, płyta paźdz., 70 x 55,5, wł. Muzeum Archidiecezji Warszawskiej w Warszawie (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym…)
Henryk Musiałowicz, z cyklu Golgota ludzka, 1980-1990, gwasz, 70 x 50 (fot. reprodukcji z publikacji: Łuszczek Dominik Krzysztof, op. cit.)
Jerzy Nowosielski, Przemienienie Pańskie, 1985, olej, płótno, wł. Muzeum Archidiecezji Warszawskiej w Warszawie (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia wewspółczesnym…)
Roman Opałka, Wieża Babel, 1968, kwasoryt, papier, 59,5 x 49,5, wł. Muzeum Sztuki w Łodzi (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym…)
ks. Władysław Paciak, Pod krucyfiksem, 1962, olej, folia, płótno, 71,5 x 53,5, w zbiorach Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu (fot. reprodukcji z publikacji: Władysław Paciak. 1903-1983. W stulecie urodzin i dwudziestą rocznicę śmierci, Radom: Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, 2003)
ks. Władysław Paciak, Chrzest Chrystusa, 1963, olej, płótno, 220 x 110, parafia rzymskokatolicka w Zakrzewie (fot. reprodukcji z publikacji: Władysław Paciak…)
ks. Władysław Paciak, Chrzest Chrystusa, 1963, olej, płótno, 220 x 110, Wyższe Seminarium Duchowne w Radomiu (fot. reprodukcji z publikacji: Władysław Paciak…)
ks. Władysław Paciak, Madonna, 1973, olej, blacha, drut, gwoździe, drewno, 60 x 43, w zbiorach Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu (fot. reprodukcji z publikacji: Władysław Paciak…)
ks. Władysław Paciak, Modlitwa papieża Jana Pawła II, z cyklu Jan Paweł II w Polsce, 1979, tempera, papier, 50,4 x 35,3, Wyższe Seminarium Duchowne w Radomiu (fot. reprodukcji z publikacji: Władysław Paciak…)
ks. Władysław Paciak, Papież Jan Paweł II w Częstochowie, z cyklu Jan Paweł II w Polsce, 1979, tempera, papier, 35,3 x 50,4, Wyższe Seminarium Duchowne w Radomiu (fot. reprodukcji z publikacji: Władysław Paciak…)
ks. Władysław Paciak, Msza Święta papieża Jana Pawła II w Warszawie, z cyklu Jan Paweł II w Polsce, 1979, tempera, papier, 35,3 x 50,4, Wyższe Seminarium Duchowne w Radomiu (fot. reprodukcji z publikacji: Władysław Paciak…)
ks. Władysław Paciak,Papież Jan Paweł II w Gnieźnie, z cyklu Jan Paweł II w Polsce, 1979, tempera, papier, 35,3 x 50,4, Wyższe Seminarium Duchowne w Radomiu (fot. reprodukcji z publikacji: Władysław Paciak…)
ks. Władysław Paciak, Papież Jan Paweł II jako pątnik, z cyklu Jan Paweł II w Polsce, 1979, tempera, papier, 35,3 x 50,4, Wyższe Seminarium Duchowne w Radomiu (fot. reprodukcji z publikacji: Władysław Paciak…)
ks. Władysław Paciak, Męczennicy: biskup św. Stanisław, Maksymilian Kolbe,Bolesław Śmiały, 1979, tempera, papier, 49,5 x 30, Wyższe Seminarium Duchowne w Radomiu (fot. reprodukcji z publikacji: Władysław Paciak…)
Irena Maria Palka, Misericordia Domini, z cyklu Confiteor, 1991, technika unikatowa, haft, aplikacja, różne włókna, 94 x 133 x 20 (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia wewspółczesnym…)
Janusz Przybylski, Znak krzyża, 1988, akryl, płótno, 95 x 100, w kolekcji BWA w Olsztynie, nr inw. BWA IV-1/518 (fot. reprodukcji z publikacji: 50 lat BWA w Olsztynie.Kolekcja, Olsztyn 2008)
Julian Henryk Raczko, Via Crucis, 1990, ołówek, płyta, 34 x 34 x 14 (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym…)
Władysław Ratusiński, Przed Pieśnią, środkowa część tryptyku, 1982, akryl, płótno, 180 x 120, klasztor Ojców Paulinów, Jasna Góra, Częstochowa (fot. reprodukcji z publikacji: Łuszczek Dominik Krzysztof, op. cit.)
Władysław Ratusiński, Pieśń, 1989, akryl, płyta, 40 x 30, klasztor Ojców Paulinów, Jasna Góra, Częstochowa (fot. reprodukcji z publikacji: Łuszczek Dominik Krzysztof, op. cit.)
Eugeniusz Repczyński, Chrystus i sznury, olej, płótno, 72 x 100 (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym…)
Stanisław Rodziński, Światło dociera do domów (Janowi JózefowiSzczepańskiemu), 1973, olej, płótno, 99 x 125, w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, nr inw. MNK II-b-2383 (316 587) (fot. reprodukcji z publikacji: S. Krzysztofowicz-Kozakowska, B. Małkiewicz, op. cit.)
Stanisław Rodziński, Pieta XXIII, 1980, olej, płótno, 125 x 100, w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, nr inw. MNK II-b-3484, nr inw. MNK II-b-2882 (319 943) (fot. reprodukcji z publikacji: S. Krzysztofowicz-Kozakowska, B. Małkiewicz, op. cit.)
Stanisław Rodziński, Ukrzyżowanie, 1982-1985, olej, płótno, 152 x 152, w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, nr inw. XVII-1095 (fot. reprodukcji z publikacji: Sztuka Polska XX wieku…)
Teresa Rudowicz, Ukrzyżowanie, 1983, akryl, płótno, 80 x 70 cm (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym…)
Teresa Rudowicz, Jam zwyciężył świat, 1988, olej, płótno (fot. reprodukcji z publikacji: Sacrum w Sztuce…)
Wojciech Sadley, Całun, 1980, papier, płótno bawełniane, technika własna, 85 x 60, nr inw. MT/M/1608/N (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym…)
Marek Sapetto, Sukienka biało-czerwona, 1982, olej, płótno, 120 x 100 (fot. reprodukcji z publikacji: Łuszczek Dominik Krzysztof, op. cit.)
Jacek Sempoliński, Cień Głowy (Vir Dolorum), 1981, olej, płótno, 100 x 65, wł. Centrum Sztuki im. S. I. Witkiewicza w Warszawie (fot. reprodukcji z publikacji: Bibliawe współczesnym…)
Jerzy Skąpski, Temat Polski 81, 1981, olej, płótno, 100 x 150, w zbiorach Muzeum Archidiecezjalnego Kardynała Karola Wojtyły w Krakowie (fot. z portalu klubmalarzyzpap.republika.pl)
Marian Skowron, Droga Krzyżowa –stacja V, 1985-1987, olej, płyta pilśniowa, 100 x 100 (fot. reprodukcji z publikacji: Łuszczek Dominik Krzysztof, op. cit.)
Irena Snarska, Madonna z kłosem, 1985, akwaforta, akwatinta, 33 x 30 (fot. z portalu galeriagrafikiiplakatu.pl)
Leszek Sobocki, Posługa IV, 1985, linoryt, papier, 50 x 70,5, w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, nr inw. XIX-2736 100×81 (fot. reprodukcji z publikacji: Sztuka Polska XX wieku…)
Leszek Sobocki, Wizyta–spotkanie I, 1983, linoryt (fot. reprodukcji z publikacji: Łuszczek Dominik Krzysztof, op. cit.)
Leszek Sobocki, Wizyta–spotkanie XIII, 1983, linoryt, papier, 48 x 70, w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, nr inw. XIX-2735 (fot. reprodukcji z publikacji: Sztuka Polska XX wieku…)
Leszek Sobocki, Dobry Pasterz, 1978, olej, pilśń, 90 x 90, w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, nr inw. MNK II-b-2666 (318 860) (fot. reprodukcji z publikacji: S. Krzysztofowicz-Kozakowska, B. Małkiewicz, op. cit.)
Leszek Sobocki, Polak, 1979, olej, pilśń, 90 x 90, w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, nr inw. MNK II-b-2721 (318 937) (fot. reprodukcji z publikacji: S. Krzysztofowicz-Kozakowska, B. Małkiewicz, op. cit.)
Leszek Sobocki, Ukrzyżowanie –miejsce w Europie, 1980-1981, olej, płótno, 130 x 100, w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, nr inw. MNK II-b-2899 (319 983) (fot. reprodukcji z publikacji: S. Krzysztofowicz-Kozakowska, B. Małkiewicz, op. cit.)
Leszek Sobocki, Wzmocniony, 1981-1982, olej, płótno, 80 x 67, w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, nr inw. MNK II-b-2900 (319 984) (fot. reprodukcji z publikacji: S. Krzysztofowicz-Kozakowska, B. Małkiewicz, op. cit.)
Jerzy Stajuda, Wieża Babel, 1960, olej, płótno, 102 x 112, wł. Muzeum Sztuki w Łodzi (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym…)
Teresa Stankiewicz, Golgota, 1994, pastel, papier, 70 x 100 (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym…)
Andrzej Stopka, projekt kostiumu Chrystusa do misterium Historya ochwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim w reż. Kazimierza Dejmka (premiera 1962 r.) (fot. reprodukcji z publikacji: Staropolskie teatra Kazimierza Dejmka, oprac. Michał Smolis, Warszawa: Teatr Narodowy, 2012)
109. Andrzej Stopka, projekt kostiumów Jadama i Jewki do misterium Historya ochwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim w reż. Kazimierza Dejmka (premiera 1962 r.) (fot. reprodukcji z publikacji: Staropolskie teatra…)
110. Andrzej Stopka, projekt kostiumu św. Łukasza do misterium Historya ochwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim w reż. Kazimierza Dejmka (fot. reprodukcji z publikacji: Staropolskie teatra…)
Andrzej Stopka, projekt scenografii do misterium Historya o chwalebnymZmartwychwstaniu Pańskim w reż. Kazimierza Dejmka (fot. reprodukcji z publikacji: Staropolskie teatra…)
112. Andrzej Strumiłło, Psalm 144,3, 1988, olej, płótno, 185 x 120 (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym…)
Wiesław Szamborski, Krzyż kwiatowy, 1983, technika mieszana, akryl, olej, płótno, 150 x 135, w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, nr inw. XVII-1073 (fot. reprodukcji z publikacji: Sztuka Polska XX wieku…)
Jerzy Tchórzewski, Pieta, olej, tempera, papier, wł. Muzeum Archidiecezji Warszawskiej (fot. reprodukcji z publikacji: Sacrum w Sztuce…)
Jerzy Tchórzewski, Sacrum III, 1974, olej, płótno, 155 x 130, w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, nr inw. XVII-704 (fot. reprodukcji z publikacji: Sztuka Polska XX wieku…)
Jacek Waltoś, Po obu stronach bramy – Sierpniowa Niedziela, 1981-1983, olej, płótno, 100 x 81, w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, nr inw. XVII-1099 (fot. reprodukcji z publikacji: Sztuka Polska XX wieku…)
Jacek Waltoś, Eros/Agape, z cyklu Pieta w trójnasób, 1980, olej, płótno, 140 x 140, w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, nr inw. XVII-1075 (fot. reprodukcji z publikacji: Sztuka Polska XX wieku…)
Jacek Waltoś, Po obu stronach bramy–Wielka Sobota, z cyklu Pieta wtrójnasób, 1983, olej, płótno, 140 x 140, w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, nr inw. XVII-1076 (fot. reprodukcji z publikacji: Sztuka Polska XX wieku…)
Jacek Waltoś, Czuwanie. Poszukiwanie grobu dzisiaj (Las Wawrzycki 1943-1973), tempera, płótno, 185 x 142, 1973, w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, nr inw. MNK II-b-2648 (318 156) (fot. reprodukcji z publikacji: S. Krzysztofowicz-Kozakowska, B. Małkiewicz, op. cit.)
Jacek Waltoś, Płaszcz miłosiernego Samarytanina, 1984, olej, płótno, 100 x 200, w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, nr inw. MNK II-b-3514 (fot. reprodukcji z publikacji: S. Krzysztofowicz-Kozakowska, B. Małkiewicz, op. cit.)
Jacek Waltoś, Płaszcz miłosiernego Samarytanina, 1982-1983, odlew cementowy, kamienie polne, 37 x 198 x 52, w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie (fot. reprodukcji z publikacji: S. Krzysztofowicz-Kozakowska, B. Małkiewicz, op. cit.)
Violetta Wojda, Pieta, 1998, ziemia, wosk, 150 x 100 (fot. reprodukcji z publikacji: Biblia we współczesnym…)
Piotr Wróblewski, Stacja 1, Chrystus skazany na śmierć, 1969, fresk, kościół pw. św. św. Piotra i Pawła w Chojnowie (fot. z portalu chojnow.pl)
Piotr Wróblewski, Stacja 3, Pierwszy upadek Pana Jezusa, 1969, fresk, kościół pw. św. św. Piotra i Pawła w Chojnowie (fot. z portalu chojnow.pl)
Piotr Wróblewski, Stacja 5, Szymon Cyrenejczyk pomaga nieść krzyż Panu Jezusowi,1969, fresk, kościół pw. św. św. Piotra i Pawła w Chojnowie (fot. z portalu chojnow.pl)
Piotr Wróblewski, Stacja 6, Święta Weronika ociera twarz Pana Jezusa, 1969, fresk, kościół pw. św. św. Piotra i Pawła w Chojnowie (fot. z portalu chojnow.pl)
Piotr Wróblewski, Stacja 7, Pan Jezus upada pod krzyżem po raz drugi, 1969, fresk, kościół pw. św. św. Piotra i Pawła w Chojnowie (fot. z portalu chojnow.pl)-
Piotr Wróblewski, Stacja 8, Pan Jezus pociesza płaczące niewiasty, 1969, fresk, kościół pw. św. św. Piotra i Pawła w Chojnowie (fot. z portalu chojnow.pl)
Piotr Wróblewski,Stacja 10, Pan Jezus z szat obnażony, 1969, fresk, kościół pw. św. św. Piotra i Pawła w Chojnowie (fot. z portalu chojnow.pl)
Piotr Wróblewski, Stacja 12, Pan Jezus umiera na krzyżu, 1969, fresk, kościół pw. św. św. Piotra i Pawła w Chojnowie (fot. z portalu chojnow.pl)
Piotr Wróblewski, Stacja 13, Pan Jezus zostaje zdjęty z krzyża, 1969, fresk, kościół pw. św. św. Piotra i Pawła w Chojnowie (fot. z portalu chojnow.pl)
Piotr Wróblewski, Stacja 14, Pan Jezus złożony do grobu, 1969, fresk, kościół pw. św. św. Piotra i Pawła w Chojnowie (fot. z portalu chojnow.pl)
Andrzej Żarnowiecki, Spotkanie z Matką, 1983, sucha igła, akwatinta, 19,5 x 8 (fot. reprodukcji z publikacji: Łuszczek Dominik Krzysztof, op. cit.)
Mira Żelechower-Aleksiun, Wspólne wejście, 1995, akryl, płótno (fot. reprodukcji z publikacji: Sacrum w Sztuce…)
TWÓRCZOŚĆ BEZPOŚREDNIO ODNOSZĄCA SIĘ DO CHRZTU POLSKI:
S. Engler, Mesco dux babtizatur, 1970, sgrafitto, Gniezno (fot. z portalu Wikipedia.org)
Józef Gosławski, proj. monety 100 zł na Tysiąclecie Państwa Polskiego, 1957-1958 (fot. z portalu miejskalornetka.pl)
Andrzej Heidrich, proj. znaczka pocztowego 60 gr z Mieszkiem I, 1986 (fot. z portalu malarstwo-historia.blogspot.com)
Józef Kopczyński, Pomnik Twórców Państwa Polskiego Mieszka I i Bolesława Chrobrego, 1978, Gniezno (fot. z portalu msw-pttk.org.pl)
W. Kowalik, proj. medalu na Tysiąclecie chrztu Polski (fot. z portalu wcn.pl)
Sławomir Lewiński, Pomnik Mieszka I, 1957, Mieszkowice
Zbigniew Łoskot, Chrzest Polski, mozaika, kaplica chrzcielna w kościele pw. Świętej Teresy od Dzieciątka Jezus, Warszawa
Jekatierina Mitrofanowa, Władimir Ałmanow, Ilja Polski, Lew Briuchanow i Jewgienij Pticyn, Mieszko i Dobrawa, 2012, topola, Łubowo
Jerzy Sobociński, Pomnik św. Wojciecha, 1997, Gniezno
Paweł Warchoł, Chrzcielnica, 2001, tusz, karton (fot. reprodukcji z publikacji: Sacrumw Sztuce Współczesnej, Częstochowa: Miejska Galeria Sztuki w Częstochowie, 2003)
Fresk Chrzest Polski w nawie bocznej kościoła św. Walentego i św. Trójcy w Latowiczu
BIBLIOGRAFIA
OPRACOWANIA i ALBUMY:
Białostocki J., Maria Hiszpańska-Neumann, Warszawa 1963
Łuszczek K. D., Inspiracje religijne w polskim malarstwie i grafice 1981-1991, Warszawa 1998
Madeyski J., Kaźmierska-Nyczek D., Nyczek T., Nowosielski J., Warszawa 1992
Wojciechowski A., Młode malarstwo polskie 1944-1974, Wrocław 1975
Marian Czapla: 30-lecie pracy twórczej, red. M. Maćkowska, Kielce 2002
Marian Czapla: Malarstwo, red. P. Szymor, Warszawa 2009
Sacrum i sztuka, opr. N. Cieślińska, Kraków 1989
Sacrum w sztuce współczesnej, red. B. Major, Częstochowa 2003
Staropolskie teatra Kazimierza Dejmka, oprac. M. Smolis, Warszawa 2012
Zdzisław Beksiński, red. J. Kułakowska-Lis, Olszanica 2003
ARTYKUŁY:
Chrzanowski T., Ikonografia św. Stanisława, w: „Tygodnik Powszechny”, 1973, nr 48, s. 4
Darkiewicz W., Historia Polski w witraże wpisana, w: „Za i Przeciw”, 1979, nr 40, s. 1, ss. 18-19
P. Wróblewski: Chrystianizm w sztuce. Rzeczywistość mistyczna i historyczna w rozwoju kultury, rozm. przepr. J. A. Zieliński, w: „Zeszyty Naukowe Stowarzyszenia PAX”, 1974, nr 3, ss. 29-40
KATALOGI ZBIORÓW:
Krzysztofowicz-Kozakowska S., Małkiewicz B., Malarstwo polskie po 1945 roku.Katalogi zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie. Nowa seria, Kraków 2004
Taranienko Z., Kolekcja studio: dzieła i twórcy: 25 lat Galerii Studio, Warszawa 1997
50 lat BWA w Olsztynie. Kolekcja, Olsztyn 2008
Kolekcja. Dwadzieścia lat galerii Starmach. Katalog prac, Kraków 2009
Kolekcja Sztuki Galerii Bielskiej BWA, Bielsko-Biała 2011
Sztuka Polska XX wieku. Katalog zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, red. M. Hermansdorfer, Wrocław 2000
KATALOGI WYSTAW:
Palacz T. (wstęp), w: Władysław Paciak. Katalog prac ofiarowanych Muzeum Okręgowemu, Radom 1979, katalog
Zieliński J. A (wstęp), w: Maria Hiszpańska-Neumann. Nowe prace malarskie, Warszawa 1974, katalog
Biblia we współczesnym malarstwie polskim. Wystawa zorganizowana z okazji wizyty Jana Pawła II w Toruniu: Muzeum Okręgowe w Toruniu 30 maja-29 sierpnia 1999, Toruń 1999, katalog
Jerzy Nowosielski – ikony, abstrakcje: pokaz problemowy, Galeria „Wystawy na Pięknej” (10 III – 14 IV), Warszawa 1979, katalog
Maria Hiszpańska-Neumann 1917-1980 [drzeworyty] 2 VI 1980 – 28 VI 1980, Warszawa, Galeria „Wystawy na Pięknej”, Warszawa 1980, katalog
Malarstwo – B. Kowalski, Związek Polskich Artystów Plastyków, Biuro Wystaw Artystycznych w Zielonej Górze, Zielona Góra 1972, katalog
Maciej Makarewicz. Twórca polichromii i witraży w kościele p.w. św. Stanisława BM w Czeladzi, red. W. Konopelska, Czeladź 2010, katalog
Sol Invictus. Malarstwo a chrześcijaństwo we współczesnej sztuce polskiej (Painting and christianity in Polish contemporary art), oprac. i red. S. K. Ruksza, Muzeum Archidiecezjalne w Katowicach, Katowice 2000, katalog
Świadomość tradycji: Wystawa malarstwa i rysunku Grzegorza Bednarskiego i Tadeusza Boruty, Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, 4-29 czerwca 1985, Warszawa 1985, katalog
Symbole i metafory. Wystawa grafiki i ekslibrisu Andrzeja Żarnowieckiego: październik-listopad 1981, opr. M. Czarnota, Rzeszów 1981, katalog
Władysław Paciak: w stulecie urodzin i dwudziestą rocznicę śmierci 1903-1983: wydawnictwo towarzyszy wystawie retrospektywnej prac ze zbiorów własnych Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu oraz Seminarium Duchownego w Radomiu i prywatnych kolekcji, wrzesień-październik 2003, Radom 2003, katalog
„Znaki nienazwanej rzeczywistości” – Maria Hiszpańska-Neumann, Józef Łukomski, Jacek Sempoliński: wystawa problemowa w dniach 22.IV-3.VI 1978, Warszawa 1978, katalog